سیاست گذاری جدی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانشگاه‌های علمی-کاربردی و غیرانتفاعی

افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علمی-کاربردی و غیرانتفاعی

رنجبران

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری میزان آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علمی-کاربردی و غیرانتفاعی را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: براساس ارزیابی‌هایی که صورت گرفته دانشگاه‌های علوم پزشکی کمترین آمار آسیب‌های اجتماعی را دارند و باید سیاست‌گذاری‌هایی جدی برای کاهش این آسیب‌ها که درصد آن در دانشگاه‌های علمی-کاربردی و غیرانتفاعی بالا است، صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام داود رنجبران در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد بر اهمیت اساتید گروه معارف در دانشگاهها اشاره کرد و افزود: انتظارات از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار زیاد است. در واقع این انتظارات علاوه بر امور تربیتی و فرهنگی در حوزه‌های آموزشی نیز وجود دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امکانات لازم برای اساتید گروه معارف در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد، تصریح کرد: انتظاراتی که از اساتید این گروه است متناسب با امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نیست و این اساتید در حوزه آموزشی نقش‌های خود را ایفا می‌کنند اما به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانند تأثیر جدی در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ایفا کنند.

رنجبران به سخنان مقام  معظم رهبری در خصوص نقش اساتید معارف در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که در حضور مقام معظم رهبری بودیم ایشان فرمودند کار اساتید گروه معارف در دانشگاه‌ها بسیار سخت است چرا که دانشجویان اختیاری در انتخاب اساتید، متون و برنامه‌ریزی‌های آموزشی این حوزه ندارند. با این حال انتظاری هم که از شما وجود دارد بسیار بالا است و این اساتید می‌توانند در دانشگاه‌ها بسیار تأثیرگذار باشند.

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به طور کلی حدود ۷۰۰۰ استاد معارف در دانشگاه‌های کشور مشغول تدریس هستند که این افراد از میان ۱۷ هزار استاد با فرایند بسیار سخت و پیچیده انتخاب شدند که به طور کلی ۱۲۰۰ نفر از این افراد به صورت عضو هیأت علمی رسمی فعالیت می‌کنند.

رنجبران تأکید کرد: در مجموع کمتر از ۲۰۰ عضو هیأت علمی در گروه معارف زیر نظر دانشگاه‌های وزارت بهداشت مشغول فعالیت هستند و مابقی اساتید به صورت مدعو به دانشگاه‌ها دعوت شده‌اند به همین دلیل ما نمی‌توانیم سیاست‌گذاری‌های اساسی در حوزه معارف انجام بدهیم و این افراد را متعهد به کاری کنیم که در دانشگاه‌ها به صورت رسمی فعالیت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار ما از وزارت بهداشت این است که برنامه‌ریزی جدی برای جذب اساتید حوزه معارف در دانشگاه‌ها داشته باشند و در فراخوان‌های خود نسبت به جذب این اساتید نیز اهتمام بورزند. اگرچه جذب و استخدام اساتید تخصصی باید در اولویت قرار بگیرد اما به عرصه معارف نیز باید توجه کرد.

رنجبران استاد، محتوا و دانشگاه و ساختارهای گروه معارف را چهار رکن تحولی در دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: در هر کدام از این ارکان، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دقیقی از سوی مجموعه نهاد رهبری صورت می‌گیرد به طوری که جذب اساتید معارف در دانشگاه‌ها فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد و این افراد علاوه بر مصاحبه‌های کتبی، گزینش‌های علمی، عمومی و مصاحبه حضوری، بعد از استخدام در دانشگاه‌ها از سوی افرادی نامحسوس مورد گزینش قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها میزان آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را بسیار پایین‌تر از مراکز دیگر عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های علمی-کاربردی و بعد از آن غیرانتفاعی بیشترین آسیب‌های اجتماعی را در بین دانشجویان خود دارد و این اساتید گروه معارف است که باید با آموزش‌هایی که ارائه می‌دهند و ایفای نقش تربیتی و فرهنگی در کاهش این آسیب‌ها موثر باشند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه از آموزش‌های مجازی دروس معارف در دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم، گفت: ما در حوزه آموزش مجازی دروس معارف به عنوان آموزش تکمیلی در گروه‌ها پیشنهاداتی ارائه کردیم. اگر این ظرفیت وجود داشته باشد آماده‌ایم ۲۰ درصد دروس تکمیلی به صورت مجازی در دانشگاه‌ها ارائه شود.



نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)